Programowanie płodowe

Wraz z zagnieżdżeniem zarodka w błonie śluzowej macicy, to właśnie komórki macicy zapewniają mu substancje odżywcze potrzebne do rozwoju. Nie wystarcza to jednak na długo, dlatego po pewnym czasie wykształca się łożysko, które stanowi pomost między matką, a rozwijającym się płodem. Jego obecność umożliwia dostarczenie dziecku tlenu, substancji odżywczych, a także hormonów i czynników wzrostu. Odprowadza produkty przemiany materii.

CZYM JEST PROGRAMOWANIE PŁODOWE

Rozwój płodu przebiega według zapisu w materiale genetycznym, ale czy tylko geny mają na to wpływ? Otóż nie, również pozagenetyczne czynniki mogą mieć wpływ na jego rozwój. Co do nich należy? Wszystko co składa się na środowisko wewnątrzmaciczne:

  • budowa anatomiczna matki
  • ukształtowanie łożyska
  • ewentualne choroby matki
  • stres
  • to czy matka jest szczupła czy otyła
  • sposób odżywiania matki

Wszystkie te czynniki mają wpływ na funkcjonowanie organizmu dziecka po urodzeniu i  dlatego nazywamy to programowaniem płodowym.

ILOŚĆ I JAKOŚĆ SKŁADNIKÓW POKARMOWYCH NAJISTOTNIEJSZA

Rozwijający się płód korzysta nie tylko z tych składników pokarmowych, których na bierząco dostarcza mu matka, ale także z tych zmagazynowanych w jej organizmie. Dostępność tych składników zależy także od wydajności systemu który je transportuje. Oznacza to, że nie każdy organizm z taką samą intensywnością wchłania, metabolizuje, magazynuje czy transportuje składniki pożywienia. Znaczenie ma tutaj także budowa łożyska. Jednym ze wskaźników przebiegu procesów wzrostu płodu jest jego masa ciała po urodzeniu, jeśli jest ona niska może to oznaczać nieoptymalne warunki rozwoju w okresie płodowym.

WAŻNA ZBILANSOWANA DIETA

Nieprawidłowy sposób odżywiania w trakcie ciąży może być przyczyną niedoboru lub nadmiaru składników odżywczych dla płodu. Organizm dziecka w okresie płodowym maksymalnie wykorzystuje składniki pokarmowe, aby w czasie niedoboru pożywienia organizm rozwijał się prawidłowo. Ta „wiedza” zostaje na później, także na czas życia postnatalnego, jednak w momencie nadmiaru pożywienia może prowadzić do otyłości.

Warunki w jakich rozwija się płód, wpływają na jego późniejsze życie, dlatego powinny być one jak najlepsze. Każda przyszła mama powinna zapomnieć o powiedzeniu, że w trakcie ciąży powinno się jeść za dwoje, ponieważ kaloryczność diety wzrasta w tym czasie od 300-500 kcal na dzień w II i III trymestrze ciąży. W miejsce tamtego powiedzenia powinno się pojawić nowe: Mamo jedz DLA dwojga i pamiętaj o rosnącym zapotrzebowaniu ( szczególnie w II i III trymestrze) na:

  • białko
  • węglowodany
  • foliany
  • witaminę B6
  • żelazo
  • cynk
  • jod
  • kwas linolenowy

Co zatem powinna jeść kobieta w ciąży? W diecie ciężarnej powinno się znaleźć:

  • produkty zawierające węglowodany złożone, a więc kasze, pieczywo pełnoziarniste, makaron, płatki,
  • mięso, jaja, produkty mleczne, produkty pochodzenia roślinnego –  grupa produktów będąca źródłem białka oraz aminokwasów,
  • oleje roślinne, oliwa z oliwek, orzechy jako źródło tłuszczu,
  • warzywa i owoce

W przypadku witamin, których dostarczenie z dietą nie jet możliwe powinna być zastosowana suplementacja. Jest to jednak kwestia indywidualna i powinna być ustalona przez lekarza prowadzącego ciąże na podstawie badań. Spożywanie nadmiernej ilości suplementów, przy urozmaiconej diecie może nie pozostać bez wpływu na organizm matki i dziecka.

 

No Comments Yet.

Dodaj komentarz