Syrop glukozowo–fruktozowy, dlaczego powinno się go unikać w diecie dzieci i nie tylko

Co to jest syrop glukozowo-fruktozowy.

  1. Jaki ma wpływ na organizm.
  2. Gdzie można go znaleźć.

Świat opanowała epidemia otyłości. Tyją dorośli, tyją dzieci. Statystyki są przerażające. W konsekwencji otyłości rozwijają się kolejne choroby u coraz młodszych osób. Na szczęście każdy z nas, indywidulanie ma wpływ na to co je i podaje do zjedzenia swojemu dziecku. Będąc świadomym konsumentem można uniknąć przykrych konsekwencji tej podstępnej choroby.

Syrop glukozowo – fruktozowy

Od zawsze to co słodkie uważane było za dobre. Od urodzenia preferujemy smak słodki, który łagodzi napięcie i sprawia przyjemność. Te upodobania do smaku słodkiego są wykorzystywane przez producentów żywności, poprzez dodawanie substancji słodzących do zbyt wielu produktów spożywczych. Jednym z takich  produktów, który później zaczął być obwiniany za rozwój otyłości na świecie jest syrop glukozowo – fruktozowy.

Trochę historii

Syrop glukozowo – fruktozowy wynaleziono go na potrzeby przemysłu spożywczego jako tańszy odpowiednik cukru. Produkowany jest ze skrobi kukurydzianej i jak nazwa wskazuje składa się z cząsteczek glukozy i fruktozy. Zyskał sławę w latach siedemdziesiątych w Stanach Zjednoczonych. Był tani w produkcji, był w postaci płynnej, wykazywał niską lepkość oraz był stabilny mikrobiologicznie. Był więc idealnym dodatkiem dla przemysłu spożywczego. Dodatkowym  atutem syropu glukozowo-fruktozowego było to, że fruktoza jest znacznie słodsza od sacharozy, a więc syrop mógł być wydajniejszy. Niestety syrop zastąpił cukier nie tylko w słodyczach, ale także zaczął być dodawany do majonezów, keczupów, jogurtów, płatków kukurydzianych.

Syrop glukozowo-fruktozowy na cenzurowanym.

Wraz ze wzrostem spożycia wspomnianego syropu odnotowano wzrost zachorowań na cukrzycę typu 2, depresję, ADHD, otyłość, choroby układu krążenia.

Fruktoza to cukier występujący głównie w owocach.  Jest znacznie bardziej słodka niż sacharoza. W naturze występuje w połączeniu z błonnikiem, dzięki czemu  spożywając ją organizm jest chroniony przed spożyciem jej w nadmiarze i negatywnymi tego skutkami. Niestety przemysł spożywczy wyizolował fruktozę i w  postaci syropu glukozowo-fruktozowego dodaje ją wszędzie, czego skutkiem jest spożywanie jej w nadmiarze.

Glukoza kontra fruktoza

Glukoza to cukier, niezbędny do funkcjonowania każdej komórki, jest magazynowana częściowo jako glikogen mięśniowy i wątrobowy, częściowo zamieniania na tłuszcz, i wreszcie spożytkowana na bieżące potrzeby organizmu. Jej spożywanie jest kontrolowane przez układ nerwowy, gdy jest jej za dużo łaknienie jest hamowane. Fruktoza metabolizowana jest szybciej niż glukoza i proces ten odbywa się w wątrobie. Jeśli jest jej za dużo wątroba reaguje na to zwiększoną syntezą kwasów tłuszczowych (trójglicerydów) oraz zwiększoną produkcją lipoprotein o małej gęstości VLDL, które transportują tłuszcz do tkanki tłuszczowej, co w konsekwencji prowadzi do wzrostu ilości tkanki tłuszczowej i rozwoju otyłości. Co w rezultacie może prowadzić do rozwinięcia się zespołu metabolicznego i nadprodukcji tkanki tłuszczowej, która gromadzi się wokół narządów wewnętrznych.

Trzeba jednak zaznaczyć, że przeprowadzane badania u kobiet z prawidłową masą ciała, które spożywały cukier lub syrop glukozowo-fruktozowy w granicach zalecanych norm wykazały, że nie wpłynęło to na przyrost bądź spadek masy ciała. Dlatego też stwierdzono, że sacharoza jak i syrop glukozowo-fruktozowy mają podobny wpływ na organizm.

Gama produktów zawierających syrop glukozowo-fruktozowy jest szeroka. Dlatego ważne jest, by robiąc zakupy czytać etykiety i sprawdzać jaki jest skład wybranego przez nas produktu. Najlepiej unikać w nich cukru pod każdą postacią.

 

 

 

No Comments Yet.

Dodaj komentarz