Dieta mamy karmiącej piersią

Dieta mamy karmiącej to bardzo ważny temat.  Jednak wciąż krąży wokół niego bardzo wiele szkodliwych mitów, które mogą doprowadzić do niedoborów żywieniowych u kobiet, a także zniechęcić mamę do karmienia dziecka najlepszym dla niego pokarmem – mlekiem matki. Ważne by mówić i pisać o tym jak najwięcej – dieta matki karmiącej nie istnieje.

Jak powinna się odżywiać kobieta, która karmi piersią swoje dziecko?

Odżywianie w czasie laktacji zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania to zalecenie, które najlepiej opisuje ten czas. Zapotrzebowanie kaloryczne wzrasta w tym czasie o 500 – 600 kcal. Organizm pobiera także energię z tkanki tłuszczowej zgromadzonej w trakcie ciąży, dlatego należy dbać o odpowiedną kaloryczności by proces chudnięcia nie był zbyt gwałtowny. Zwiększa się także zapotrzebowanie na białko, witaminy i mikroelementy.[1]

Młoda mama karmiąca piersią powinna pamiętać, że zaspokojenie potrzeb energetycznych wymaga zjedzenia trzech głównych posiłków i dwóch przekąsek, bądź kilku mniejszych posiłków w zależności o tego jak kształtują się jej możliwości czasowe. Pamiętając o tym, że pokarm wytwarza się w pęcherzykach mlecznych, a jej sposób odżywiania nie wpływa na pokarm, który zostanie wytworzony w jej organizmie mama karmiąca powinna jeść różnorodne, urozmaicone posiłki, by dostarczyć do organizmu wszystkich potrzebnych witamin, mikroelementów i składników odżywczych.

Produkty, które powinny znaleźć się w codziennej diecie mamy karmiącej to:

  • produkty zbożowe ( pełnoziarniste pieczywo, kasze, makaron) – 5 porcji
  • warzywa – minimum 3-5 porcji dziennie
  • owoce – 2-4 porcji
  • mleko i jego przetwory – 3-4 porcji
  • mięso, ryby, produkty roślinne zawierające białko – 1-2 porcji
  • tłuszcze roślinne – 1-2 łyżeczek

Dbanie o odpowiednie nawodnienie organizmu jest ważne dla każdego organizmu, a więc także w przypadku kobiety karmiącej piersią. Powinna ona wypijać około 2 litrów płynów takich jak woda średnio i wysoko zmineralizowana, herbaty owocowe, niektóre napary ziołowe czy mleko.

Czego mama karmiąca nie powinna spożywać?

Dla mamy karmiącej piersią nie są wskazane:

  • dania typu fast-food
  • produkty zawierające izomery trans ( margaryny, wyroby cukiernicze)
  • słodycze
  • używki – mocna herbata, mocna kawa, alkohol, nikotyna[2]

Czy wykluczenie potencjalnych alergenów z diety uchroni dziecko przed ewentualną alergią?

Przekonanie o tym, że wykluczanie z diety mamy produktów, które mogą wywołać alergię u dziecka jest bardzo dla niej krzywdzące i przyczyniające się do tego, że wiele z nich nie wytrzymuje na restrykcyjnej diecie prowadzonej bez potrzeby i wskazań lekarza i rezygnuje z karmienia piersią. Tymczasem takie zachowania mogą przynieść wręcz odwrotny skutek[3]. Bezpodstawne eliminowanie alergenów z diety mamy nie ma pokrycia w żadnych zaleceniach i może doprowadzić do niedoborów, które mogą wpłynąć niekorzystnie na zdrowie kobiety karmiącej piersią.

 

 

[1] Maria Katarzyna Borszewska-Kornacka1, Joanna Rachtan-Janicka2, Aleksandra Wesołowska3, Piotr Socha4, Mirosław Wielgoś5, Monika Żukowska-Rubik6, Beata Pawlus7Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji. STANDARDY MEDYCZNE/PEDIATRIA n 2013 n T. 10 n 265-279

[2] http: //www.kobiety.med.pl/cnol/index.php?option=com_content&view=article&id=107&Itemid=44&lang=pl

[3] Role of maternal elimination diets and human milk IgA in the development of cow’s milk allergy in the infants. Järvinen KM, Westfall JE, Seppo MS, James AK, Tsuang AJ, Feustel PJ, Sampson HA, Berin C. Clin Exp Allergy. 2014 Jan;44(1):69-78. doi: 10.1111/cea.12228. Streszczenie i tłum. Lek. Aleksandra Urbanik

 

No Comments Yet.

Dodaj komentarz